Sidor

onsdag 7 september 2011

Gör ett 11 x 11,5 cm stort kuvert av ett C6 kuvert

Hos Svensk Scrapbooking har de en utmaning nu i september som går ut på att göra små kort. Jag tänkte haka på den utmaningen och göra ett set med 10 x 10 cm stora kort. Jag vill ju även ha kuvert till dessa kort. Det verkar svårt att få tag i sådana kuvert, så jag gjorde kuvert av vanliga C6 kuvert. Här visar jag hur jag gjorde.

Ta först ett vanligt C6 kuvert eller Sverigekuvert som de ibland kallas. Markera ut mitten, i mitt fall är mitten 8,15 cm. Mät sedan ut 5,5 och 6,5 cm åt båda sidor från mitten. Kuvertet ska bli 11 cm brett. Höjden blir den den är från början, i mitt fall 11,5 cm. Om man vill ha det kvadratiskt så kan man ju ändra måtten och göra kuvertet 11,5 cm brett.


Skär eller klipp så att kuvertet är 13 cm brett, dvs efter 6,5 cm märkena. Klipp bort flikarna enligt nedan efter 5,5 cm märkena.


Biga och vik in flikarna som är kvar.


Limma eller tejpa ihop kuvertet.


Färdigt!

2 kommentarer: