Sidor

lördag 27 juli 2013

Tavla till svärmor

Min svärmor fyllde 70 år i maj och då gjorde jag denna tavla till henne. Hon gillar precis som jag havet, så denna ska hon ha i sommarstugan som ligger vid havet utanför Härnösand.


Tavlan är gjord på en canvas som är 12" x 12" (30 cm x 30 cm). Jag började med att måla havet och himmelen i olika blå kulörer. På havet smetade jag på Liquitex - Texture Gel - White Opaque Flakes. Det är små vita plastflagor i en gel. Gelen blir genomskinlig med flagorna är vita. Sedan har jag haft på samma blåa färger på havet igen och delvis torkat bort färgen, så att den inte täcker alla flagorna. För att få till krusningarna på vattnet har jag använt en vit PITT big brush som jag sedan suddat ut lite så de blir mer diffusa.

Molnstrimmorna på himlen är gjorda med en schablon, som egentligen ska föreställa krackelerad färg. Men jag använder den till moln! En del av fåglarna är gjorda med strukturpasta och en schablon. Andra är stämplade. Den lilla svarta båten är också stämplad.

Båten, fyren och sjömärket har jag gjort av papp, som jag sedan klätt med mönsterpapper. Båtskrovet och pricken är dock bara målade. Jag har skuggat med olika PITT-pennor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar