Sidor

fredag 14 januari 2011

Mall till klänningskort

Här försöker jag mig på att beskriva hur jag gjorde mitt klänningskort.



Jag har gjort en PDF med mallarna till kjolen, överdelen och stommen. Mallen kan ni ladda hem här:
Klänningskortmall

Mall till kjolen:

Diametern är ca 20 cm (jag använde en tallrik). För att få strecken för varje veck mätte jag 2 cm mellan varje smalt veck och 2 x 2 cm för de breda.


Gör extra breda veck för baksidan. Klipp ut mallen och överför den till det papper du vill använda.



Sen bigar du i alla veck. Och viker så att de veck som det står "över" på hamnar uppåt och de som de står "under" på hamnar nedåt. Då ska de se ut såhär:


Nu är det dags för överdelen. Min är 6,5 cm hög och 3,7 cm bred nedtill.


Gör först en mall och se att den passar ihop med din kjol. Klipp sedan ut överdelen i valfritt mönstrat papper efter mallen. När jag gjorde mallen så ritade jag vänster halva och vek den dubbelt på bredden och klippte ut så att den blir liksidig. Tänk på att axlarna ska vara parallella med midjan, så att kortet kan vikas i axlarna.

Nu är det dags att göra stommen. Enklast är att rita efter den färdiga kjolen och överdelen, så att det passar med just din kjol och överdel. Gör först en mall, så att du ser att det blir bra och för sedan över det till den cardstock du vill ha. Vik cardstocken på mitten först och placera mallen så att axlarna hamnar uppe vid vecket. Då blir baksidan och framsidan likadana.



Fäst kjolen på framsidan av cardstocken. Fäst sedan överdelen på framsidan. Klistra fast ett band eller rosett. Jag gjorde min rosett med hjälp av Tesas rosettmall.


Dekorera insidan efter eget önskemål. Klart!

Här hittar ni inspiration till hur ni ska dekorera er klänning.

9 kommentarer:

  1. Superläcker, jag skickar min mail för denna vill jag prova att göra.

    Titta gärna in hos mig på www.abertilsson.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hej Zeiro!

    Nu kan du kika in på min blogg för där ligger 2 klänningar, så roliga att göra. Givetvis länkar jag till dig ;))

    Kram
    Angela

    SvaraRadera
  3. How awesome! Thanks for inspiration.
    Hugs Nataliya

    SvaraRadera
  4. Jag ska genast kopiera mallen...

    Vi ses på söndag nästa vecka! Jag är inte heller där på lördagen...

    Om du inte är med i min bandutlottning kanske du hjälper mig att dra en lott???

    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Tack för inspirationen! =) Länk kommer!
    Kramar Milo

    SvaraRadera
  6. Hejsan. Superläckert. Jag har tagit mallen och ska se om jag kan göra en till mitt barnbarn!
    Tack att du delar med dig!
    Kram lene

    SvaraRadera
  7. wunderschön, leider spreche ich kein Englisch kann Dir nur in Deutsch schreiben, war aber wie jedes Jahr in Schweden in Urlaub in der nähe von Norrtälje, wo ich Verwandte habe.

    Liebe Grüße nach Schweden
    Ursula

    SvaraRadera
  8. Muchas gracias por la inspiración!!!

    SvaraRadera