Sidor

onsdag 28 augusti 2013

Gessoskola del 1 - Grunderna


I höst kommer jag att hålla en gessoskola i sju delar, inne hos Scrapidoo. Jag kommer även publicera den här i min blogg. Gesso är ett väldigt mångsidigt medium och kan användas på en massa olika sätt. Idag är det dags för den första delen och jag kommer idag gå igenom grunderna.

Gesso är i första hand en primer som man grundar sin duk eller papper med. De flesta canvasdukar är redan förgrundade med gesso. Gesso behövs för att försegla underlaget, så att det inte suger lika mycket, men också för att få ett bra grepp för färgen. På engelska kallar man det för ”tooth”. Det vanligaste är att man har vit gesso. Men det finns även svart och ofärgad/transparent. Hos Scrapidoo hittar ni vit gesso från Ranger.

När man ska ha på gesso på sitt underlag kan man använda sig av en rad olika verktyg.


Här är de fyra verktygen som jag har provat: fingrar, pensel, palettkniv och kredit-/plastkort.


Pensel kanske är det vanligaste. Det är lätt att få ett jämt lager, men man ser penseldragen. Palettkniv blir slätare, men det kan vara svårare att få det jämnt.



Kreditkort fungerar ungefär på samma sätt som palettkniv. Fingrar fungerar också utmärkt!

Vilket verktyg man föredrar är en smaksak. Jag använder alla dessa fyra och väljer sort lite efter vilken struktur jag vill ha och hur stor yta jag ska täcka. Pensel är krångligast att göra ren och fingrarna lättast. Gesso är vattenbaserat och man rengör verktygen med ljummet vatten. När det torkat är det vattenfast. Så vill man ha bort gesson, måste man göra rent innan det torkat.



Ett annat verktyg som är bra att använda ihop med gesso är en embossingfön. Gesso tar lång tid på sig att torka och har man bråttom kan man torka alstret med en fön. Blir gesson alltför varm börjar den bubbla. Det kan bli läckra effekter av det, men om man vill undvika det så låter man bli att värma på samma ställe för länge.


För att visa hur olika medier beter sig ovanpå gesso har jag klippt ut ett antal pappersbitar av akvarellpapper. Jag har sedan målat den övre halvan av pappret med gesso och lämnat den nedre halvan obehandlad. Jag har sedan målat med ovanstående sex olika typer av färger på varsin pappersbit.



På den första har jag använt en Tombowpenna. Den fäster bra både på gesso och på akvarellpappret. Till höger har jag torkat av färgen innan den torkat, för att visa att färgen sugs in i den nedre obehandlade delen, men inte på gessot. På gesso har man mer tid på sig och färgen torkar inte riktigt lika fort. Det går bättre att ångra sig. Detta gäller för alla typer av färger ovanpå gesso.

Distress Ink Refill sugs in ordentligt på den obehandlade delen. Distress Stain fäster knappt alls på halvan med gesso.




Dylusion Ink Spray går att pensla ut ovanpå gesson efter att man sprayat, medan på den obehandlade delen ser man spraymönstret och färgen går inte alls att flytta runt. Akrylfärg fäster ungefär likadant på gesso som på obehandlat akvarellpapper. Med den skillnaden att det går att torka bort på gesson innan färgen torkat och att det går åt mindre färg ovanpå gesson eftersom den suger mindre. Distress Paint är en tunnflytande akrylfärg och fungerar ungefär som den vanliga akrylfärgen.

Allt detta är lite svårt att visa så här på en blogg. Man ser bättre hur de olika färgerna fungerar på gesson om man provar själv. Så jag rekommenderar att prova olika verktyg och även prova hur olika färger beter sig på gesso och på obehandlat. Gör man små provbitar som jag har gjort kan man spara dem som referens senare.

Nästa del i gessoskolan handlar om struktur.

Materielet hittar ni hos Scrapidoo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar