Sidor

söndag 5 februari 2012

Skrotboken Tag 12: Januari

Skrotboken har de en årsutmaning som heter "Tag 12" som jag tänkte hoppa på. Man kan välja mellan två varianter:
  • Den 12:e varje månad tar man minst ett foto, gärna 12 och gör sedan en layout med dessa foton.
  • Den 9:e varje månad presenteras ett ord som man ska inspireras av och sedan skapa ett alster utifrån.
Man kan såklart även kombinera de två varianterna varje månad. Jag har valt att köra på variant nummer 2 och inspireras av ett ord. Jag har köpt på mig en massa olika material, färger osv som jag inte kommit mig för att  prova än. Mitt mål i år är därför att göra 9 st ATC:er varje månad, där jag provar en för mig ny teknik och samtidigt inspireras av månadens ord.

I januari är ordet/orden: "Ny/Nytt". Jag har valt att prova på saltmålning, som de på Skrotboken visade upp tidigare i januari

Jag har tolkat ordet så här:
  • Nytt år
  • Nya tekniker
  • Nytt format (första gången jag gör ATC)
För er som inte vet, står ATC för Artist Trading Card. De får inte säljas utan endast bytas eller bortskänkas. Man kan göra precis vad man vill, men de ska alltid var max 2,5" x 3,5" stora. De passar då i plastfickor för samlarkort. Ska man ha dem i plastfickor bör de heller inte vara alltför bulliga/tjocka.

Jag valde att använda akvarellpapper, distress stain, akvarellfärger på tub (köpt på Lidl), embossingpulver clear och pärlemor samt salt i tre former (fint, malet och grovt).

Jag delade upp akvarellpappret i åtta delar som är lite större än en ATC. Vid det första försöket använde jag mig av snöflingestämplar och stämplade hälften av rutorna och embossade dem i clear och pärlemor för att få en resisteffekt. Sedan blötte jag ner pappret rejält med vatten med en sprajflaska. En kolumn målades med distress stain chipped sapphire och en med faded jeans. De andra två kolumnerna målades med akvarellfärg på tub som jag köpt på Lidl. Sedan strödde jag över salt i tre olika former; fint, malet och grovt. Pappret fick sedan torka över natten. Dagen efter borstar man försiktigt bort saltet.


Här ser ni akvarellfärgerna jag köpte på Lidl.


Efter första försöket så insåg jag att saltmålningen fungerade bäst ihop med akvarellfärgerna. På distress stain syntes nästan ingen skillnad. Däremot lös embossingen igenom distress stainen men knappt genom akvarellfärgen.

Så det andra försöket använde jag endast akvarellfärger i fyra olika blåa färger. Här lämnade jag en ruta utan salt, rutan nedanför alla tre sorters salt. Sedan en kolumn med fint salt, en kolumn med malet salt och sist en kolumn med grovt salt.


Här nedan ser ni resultaten. Jag har använt dymotejp för att namnge de olika ATC:erna.


  1. "Nytt år": akvarellfärg nr 10, embossing och tre sorters salt
  2. "Nya tekniker: akvarellfärg nr 13, embossing och tre sorters salt
  3. "Måla med salt": akvarellfärg nr 10 och tre sorters salt
  4. "Distress Stain": faded jeans och tre sorters salt
  5. "Akvarellfärg": akvarellfärg nr 10 och tre sorters salt
  6. "Resist Embossing": distress stain chipped sapphire, embossing och tre sorters salt
  7. "Fint Salt": akvarellfärg nr 11 och fint salt
  8. "Malet salt": akvarellfärg nr 12 och malet salt
  9. "Grovt salt": akvarellfärg nr 13 och grovt salt

Som synes på ATC nr 4 syns nästan ingen effekt alls av saltet när jag använde distress stain. Akvarellfärgerna fungerade mycket bättre till detta, se nr 5. Ballast och mest effekt fick jag av grovt salt på nr 9. Men snyggast är nog att blanda de olika sorternas salt som på nr 3.

Denna teknik skulle lämpa sig som bakgrund till ett julkort. Det ser nästan ut som en vinterhimmel tycker jag.

2 kommentarer:

  1. vilket kul test du har gjort...Det är ett perfekt sätt att få nya ideér på.

    Kram Katja

    SvaraRadera
  2. Vilket kul test du har gjort.

    SvaraRadera